• standaard 9,0 ton
  • standaard 3,5 ton
  • supersport 4,5T promo
  • superstocks
  • standaard 11,0 ton
  • modifieds
  • standaard 7,0 ton
  • standaard 5,5 ton
  • XL 8,0T top
  • standaard 4,5 ton
  • supersport 3,6T beloften
  • supersport trucks

Reglement & informatie

Pulling

Tractorpulling, ofwel Trekkertrek, is een uit Amerika afkomstig fenomeen. Sinds 1977 is ons kleine landje ook in de ban van de brute kracht en tegenwoordig worden er jaarlijks zo’n 120 wedstrijden georganiseerd.

Hoe werkt het?

De tractor of truck wordt gekoppeld aan een sleepwagen. De sleepwagen is een oplegger met aan de achterkant wielen en aan de voorkant een slede (de sleepvoet). Bovenop de sleepwagen bevindt zich een ballastbak die gevuld kan worden met gewichten.

Aan het begin van de ‘pull’ (de trekpoging) staat de ballastbak aan de achterkant en naarmate de run vordert wordt de ballastbak naar voren getrokken. Hierdoor komt er steeds meer gewicht op de sleepvoet en heeft de tractor steeds meer moeite om de sleepwagen vooruit te trekken.

Full Pull!

Het woord zegt het al: als een trekker de volledige 100 meter lange baan af weet te leggen heeft deze een ‘Full Pull’ bereikt. Als meerdere deelnemers een ‘Full Pull’ hebben getrokken wordt de sleepwagen verzwaard en start er nog een groter spektakel: de ‘Pull-Off’. Tijdens de Pull-Off strijden de beste deelnemers van de wedstrijd om de eerste plaats. Kracht is alles en remmen is angst!

Snelheid

Naast kracht is ook gang van groot belang. Een ‘Full Pull’ kan op een goede baan in minder dan 10 seconden worden gereden.

Vermogen

Waar een gemiddelde landbouwtrekker het moet doen moet 125 PK rijden er vandaag tractoren met meer dan 7000 PK (lees, 56x meer vermogen).

Brandstof:

De NTTO streeft er naar het gebruik van fossiele brandstoffen in de Tractor Pulling sport zoveel mogelijk te beperken. Hiertoe is het onderstaande stappenplan als regel toegevoegd:

2023 t/m 2024:
Alle machines die deelnemen in NTTO competities en diesel als brandstof gebruiken, dienen B50 (of hoger) toe te passen. De standaard klassen zijn hier van uitgezonderd. Voor alle klassen geldt het advies om geen fossiele brandstoffen toe te passen.

2024 en verder:
Fossiele diesel is niet toegestaan als brandstof binnen NTTO competities. De standaard klassen zijn hier van uitgezonderd

Veiligheid

Achter op de tractoren zijn zogenaamde steigerbegrenzers gemonteerd die voorkomen dat de trekker achterover kan slaan. Ook zijn er op de meeste tractoren veiligheidskooien of rolbeugels te vinden. In de Grand National en National klasses is het verplicht dat de V8 motoren 2 staalkabels om de blower (supercharger) hebben zitten zodat deze zich niet ongewenst van het blok kunnen scheiden bij een mechanische tegenvaller.

Een noodstop is verplicht bij de op diesel gestookte machines. Er valt een klep voor de inlaat zodat de motor geen zuurstof meer krijgt en hij niet ‘weg kan lopen’. (lees: ongecontroleerde verbranding die niet meer gestopt kan worden)